Майстар-клас па фарматыўнай ацэнцы

Прапануем артыкул Юры Паўлава, беларуса, які вучыцца ў дактарантуры Сіракузскага універсітэта (ЗША) па спецыяльнасці "педагагічны дызайн".  Артыкул прысвечаны майстар-класу  Томаса Анджэла , вядомага спецыяліста па фарматыўнай (актыўнай) ацэнцы (formative assessment / classroom assessment).

 

Фарматыўная ацэнка - гэта галіна педагагічнага дызайну, якая займаецца сістэматычным зборам звестак аб навучанні студэнтаў (праз праверку ведаў і зваротную сувязь) з мэтай паляпшэння выкладання і навучання. Форматыўная адзнака спрыяе навучанню вучняў, падвышае іх матывацыю і карэктуе выкладанне. Пра гэта можна пачытаць невялікі артыкул (на англ. мове.) . Томас Анджэла пачаў пісаць пра фарматыўную ацэнку ў 1980-я гг., У 1993 годзе выйшла яго кніга сумесна з Патрысіяй Крос «Тэхнікі фарматыўнай ацэнкі: кіраўніцтва для выкладчыкаў ВНУ», у якой апісаны 50 розных тэхнік, якія можна выкарыстоўваць на ўроку для паляпшэння свайго выкладання і навучання студэнтаў.

 

Томас Анджэла праводзіць семінар у Сіракузскім універсітэце (кастрычнік 2016 году)

Пачатак майстар-класа

Майстар-клас доўжыўся амаль тры гадзіны, на ім Том мадэляваў тое, як можна ўбудаваць фарматыўную ацэнку ў штодзённую выкладчыцкую практыку для ўсеагульнай карысці. Мы працавалі па адмыслова распрацаваным Томам буклеце. Прапанаваныя тэхнікі Том мадэляваў, а не проста абвяшчаў. Паглядзець слайды, раздатачны буклет і сам майстар-клас Тома (на англ. мове.) Можна  ( тут ) і выканаць усе тыя заданні, якія ён прапаноўваў ўдзельнікам майстар-класа.

Калі пяройдзеце па спасылцы , вы знойдзеце майстар-клас Тома пад загалоўкам «Classroom Assessment Techniques»

Асноўныя ідэі Томаса Анджэла наступныя:

  • Значэнне мае не столькі тое, што вучні робяць на ўроку, колькі тое, што яны ўмеюць рабіць, калі нас (= настаўнікаў) няма побач
  • Студэнты жывуць ва ўсёй вучэбнай праграме, а не ў асобных курсах, як мы (= выкладчыкі); калі яны не бачаць ўзаемасувязі паміж прадметамі, то яны яе дадумваюць - і зусім не так, як нам бы гэтага хацелася; трэба адкрыта тлумачыць студэнтам, чаму яны вывучаюць на дадзенай спецыяльнасці тыя ці іншыя курсы
  • Ёсць ўзаемасувязь паміж каштоўнасцямі / мэтамі і матывацыяй; аб каштоўнасцях і мэтах у студэнтаў трэба пытаць адкрыта ( і Том дэманструе, як гэта можна рабіць на сваім майстар-класе - Ю.П. ); калі студэнты перажываюць «чорную паласу», ім можна і трэба нагадаць пра іх жа глабальныя мэты, каб яны не здаваліся і давялі пачатае да канца, ўкладвалі сілу і энергію ў справу (курс, прадмет, заданне і да т.п.);
  • Творчыя ідэі не прыходзяць з натхнення, іх трэба актыўна генераваць; адразу згенеруйце  шмат ідэй, а потым ацаніце іх якасць ( гэты прыём ён таксама мадэляваў на майстар-класе, называецца «карта прымянення» - Ю.П.)
  • Выкладаць факты бывае сумна, часта студэнты думаюць, што яны ведаюць усё ці што любая инфармацыя даступная онлайн; але фактамі можна маніпуляваць, напрыклад, прапанаваць студэнтам прадказаць факты і абмеркаваць з аднагрупнікамі перад тым, як убачыць сапраўдныя факты; калі вы можаце паказаць студэнтам, што яны не ўсё ведаюць і не ўсё разумеюць (маюць памылковыя ўяўленні), вы можаце падарваць іх упэўненасць у сваіх уяўленнях і тым самым заматываваць іх ( дэманструецца на майстар-класе - Ю.П. )
  • Студэнты павінны разумець тое, як вы іх ацэньваеце і па якіх параметрах (выкарыстоўвайце акадэмічныя рубрыкі , кантрольныя спісы і інш.)
  • Немагчыма ахапіць увесь кантэнт, які вам хочацца, але калі гэта трэба, то асвятляйце толькі такія тэмы, якія студэнтам не зразумелыя; іх  ацэньвайце па ўсім кантэнце на выніковай кантрольнай рабоце, але на занятку вы можаце налегчы на ​​самыя праблемныя тэмы і пераканацца, каб з імі не было непаразумення
  • Трэба адкрыта выкладаць метаканітыўныя стратэгіі (= паспяховыя тэхнікі таго, як менавіта трэба вучыцца); нельга дапускаць, што ўсе студэнты да гэтага самі дойдуць
  • Кожнае практыкаванне і заданне павінна ўзгадняцца з мэтамі і задачы курса; калі вы не можаце растлумачыць, чаму студэнты павінны выканаць тое ці іншае практыкаванне і як яно звязана з задачамі курса, то не трэба такое практыкаванне даваць студэнтам
  • Ёсць дзве рэчы, якія характарызуюць добрае выкладанне: (1) курс зразумелы / добра структураваны і арганізаваны, (2) прадметны змест празрысты і ясны; ёсць прамая залежнасць паміж поспехам і яснасцю
  • Сем урокаў у маім жыцці: 1) выкладанне пераацэнена, 2) якасная вышэйшая адукацыя як латарэя ( = Том мае на ўвазе тое, што часта праграмы злеплены сяк-так, а не створаны па дызайне - Ю.П. ), 3) важна толькі тое , што здолеюць рабіць студэнты пасля нашага курсу, 4) актыўная ўцягнутасць студэнтаў важная, але не дастатковая для поспеху, 5) стараннасць важная, але не дастаткова для поспеху, 6) стандарты і патрабаванні дысцыпліны / будучай прафесіі важныя, але часцяком яны невыразна данесены да студэнтаў, 7) зваротная сувязь мае вырашальнае значэнне, але яе занадта часта выкарыстоўваюць  непісьменна (калі зваротная сувязь не дае студэнтам дадатковай працы да вызначанага тэрміну, то ў ёй няма ніякага сэнсу)

Іншы майстар-клас Тома ў вольным доступе ў YouTube

У гэтай лекцыі Том Анджэла прапануе (хвіліны 59: 20/01: 10: 00) выкарыстоўваць тэхніку PEO (predict, explain, observe) пры правядзенні лекцый. Гэта дапамагае павысіць матывацыю і зацікаўленасць студэнтаў.

Я вялікі прыхільнік Томаса Анджэла і рэкамендую яго заўсёды і ўсім. Прапаную прачытаць яго артыкулы (на англ. мове.) Для тых, каму хочацца больш даведацца і пра актыўную ацэнку, і пра тое, як педагагічны дызайн паляпшае выкладанне і навучанне студэнтаў:

(1) 1991 г., Дзесяць простых крокаў: спосабы ацэнкі мыслення вышэйшага парадку па чатырох ўзроўнях  (* .pdf) 
(2) 1993 годзе, «Выкладчыцкі тузін прынцыпаў». Чатырнаццаць агульных навукова абгрунтаваных прынцыпаў для паляпшэння мыслення вышэйшага парадку на вашых уроках (* .pdf) 
(3) 2012, Дызайн навучальных прадметаў: практычныя і навукова абгрунтаваныя прынцыпы і палажэнні (* .pdf)

Юра Паўлаў, арыгінал артыкула на сайце fortee.ru