Дзённік настаўніцы. 11 ліпеня

Ганна Севярынец
12.07.2023

І трэба ж было, каб менавіта сёння ў стужцы паміж шокам і смуткам па Алесю Пушкіну трапілася мне згадка аб чарговым выступе аднаго беларускага літаратара на фэсце дыяспары з адвечнай песняй пра тое, што літаратуру ствараюць цяпер тыя, хто з'ехаў, а тут, у нас унутры, невыехаўшыя ствараюць хіба "літаратурку".

Не буду спрачацца насамрэч і прапаную тэму гэтую больш не ўздымаць. Мы тут ужо і літаратурку не ствараем. У нас тут самыя моцныя перформансы канчаюцца смерцю ў рэанімацыі пры невысветленых абставінах, а самыя важныя тэксты прамаўляюцца на закрытых судовых паседжаннях. Куды ўжо нам канкураваць з тым, што называецца літаратурай, а літаратуры – з тым, што ў нас адбываецца.

Які раман будзе мацнейшым за жыццё і смерць Алеся Пушкіна? За гісторыю Дзімы, Паўла, Каці, Марыны, Аляксандра, Максіма, Вольгі?

Няма чаго тут дзяліць і баяцца, што нехта ўнутры раптам перашыбе талентам альбо кніжным накладам таго, хто звонку. Найважнейшы твор мастака – ягонае жыццё. Па ім будзе і суд, і памяць. Кнігу напісаць можа кожны. Жыццё напісаць так, каб не сорамна было яго потым, калі перагорнута апошняя старонка, чытаць – адзінкі.

Гэта калі сказаць пафаснымі словамі. А так просіцца толькі брудная лаянка, далібог.

...

 

Мастацтва вязня. Малюнак Алеся Пушкіна. Жодзінская турма, 2021

 

Гэтай раніцай ты паглядзі ў пустату,

Што жаўцее апошняй ямінай.

Мы і жывем, і сыходзім тут

Пры нявысветленых абставінах.

І калі захочацца праўды пачуць

Пра нашы прагалы і выспіны,

То ў полі туман, у рацэ каламуць,

І абставіны нашы нявысветлены.

І хто з нас бялей, а хто шарэй

За тое, што будзе правільна?

І яма апошняя шмат шырэй

За высветленыя абставіны.