Дзённік настаўніцы. 25 чэрвеня - 3 ліпеня

Ганна Севярынец
05.07.2023

Даўно ўжо павінна я была сесці і перагартаць сваю "Бельгію" з пэўнымі важнымі мэтамі. Паколькі свае тэксты я перачытваць не магу ажно да ванітаў, то справу гэтую я доўга адкладала, пракрасцінавала, злавалася, цягнула, колькі магла, і вось сёння села.

І над адной старонкай зусім нечакана ўзяла – ды і расплакалася.

Не магу сабе ўявіць нічога больш пошлага, чым плакаць над уласнай кніжкай. Але ну што ты тут паробіш – злуешся, плюешся, а яно плачацца.

Канешне, у цяперашнія часы мне было лягчэй уваходзіць, маючы досвед вывучэння расстралянага пакалення. Але цяпер я разумею пра іх значна больш. І сёння, і заўтра я б не тое што па-іншаму напісала б кніжку пра іх –  я б яе наогул не змагла б напісаць, бо дыстанцыі паміж намі цяпер ніякай няма.

Я з імі цяпер упоравень,

Па кудзелі і па мячы.

Не верце, калі мы гаворым,

Верце, калі маўчым.

Слухайце нашу цемру,

Дыханне зерня ў раллі.

Верце крыжам і каменням,

Што з нашай растуць зямлі.

Верце спечанай сцежцы,

Што з горада ў лес цячэ,

Пустому лісту ў канверце

І вершу верце яшчэ.

А сонца раней садзілася за бор – а цяпер падае,

Кідаецца ў хвоі, як у ваду.

І калі хто-небудзь звысака за намі падглядваў,

То ён, канешне, прадчуваў бяду,

І ён думаў: яны ж, канешне, заўважаць, усе адначасова,

што сонца дае нырца,

І яны зробяць што-небудзь, абавязкова,

хай нават за імгненне да канца,

Не пасылаць жа мне ім зноў тэлеграмы ў кніжках бясконца,

Можа, гэтак будзе хутчэй: агонь і вада…

Але хто на яго глядзіць, на тое сонца,

Калі навокал бяда.

Маё маленькае кволае жыццё,

Як шмат ахвочых да цябе.

Стаптаць маё жыта,

Адгрызці майго хлеба,

Выгнаць маіх дзяцей,

Выбіць дзверы маёй хаты,

Адшчапіць мае гады:

Два, тры, сем, дванаццаць

Правесці з жоўтай нашыўкай на рукаве.

Колькі іх, прагных і моцных,

Бяжыць па полі майго дзеда,

Па двары майго бацькі,

Іх пашчы разяўлены,

Цяжкія боты залеплены брудам,

Давай!

Чаму табе ўсё, а нам нічога!

Давай,

Багаценькая!

Цябе не вучылі дзяліцца?

Як бы гэта пасілець сказаць ім,

Што ў мяне ўжо і няма нічога,

Акрамя любові,

Якой мне адсыпалі шчодра калісьці ў калыску,

Каб хапіла

На ўсё.

Напрыканцы кнігі Святланы Алексіевіч "Час сэканд хэнд", пасля безлічы драматычных і трагічных галасоў савецкай эпохі, дзе і галасы ахвяраў, і галасы катаў, ідзе невялічкі эпізод з жанчынай, якая ўсё сваё даўгое жыццё ў ХХ стагоддзі жыла сабе ў дамку, ела-піла, росціла дзяцей і гадавала кветкі ў палісадніку, і калі аўтарка паспрабавала спытацца ў яе нешта пра гістарычныя падзеі, сказала, што нічога яна такога не ведае і нічога такога не было.

Я раней успрымала гэты эпізод як метафару "глыбіннага народа", якому пофіг гісторыя.

Цяпер я падазраю, што гэтая жанчына цалкам магла быць у дваццатыя паэткай, у вайну падпольшчыцай, у шасцідзесятыя праваабаронцай, у васьмідзясятыя ў бэнээфе, а потым закалебалася, паслала гісторыю па вядомым адрасе і пасадзіла нарэшце кветкі ў палісадніку.

 

Электрычка, у якой я еду, набліжаецца да чарговага прыпынку. Цераз жоўтае выпаленае поле па белай, у камень спечанай дарозе пад злым сонцам да яе бягуць бабуля і ўнучачка.

Бабуля бяжыць цяжка, як качка, у яе, відавочна, хворыя ногі і благое ўжо дыханне. Унучачка, беленькая крэпенькая кнопа годзікаў прыблізна чатырох, імчыць наперадзе. Бяжыць, як бегаюць старанныя маленькія дзяўчаткі, роўненька, у адзіным тэмпе, перабірае ножкамі – тупу-тупу-тупу-тупу. Электрычка ўжо спыняецца, а ім бяжаць далекавата яшчэ.

Дзяўчо азіраецца, бачыць, што бабуля не спраўляецца, і пачынае махаць ручкамі агромністай электрычцы. Не ў паніцы, а менавіта дае сігнал, як даюць іх старанныя маленькія дзяўчаткі, і працягвае пры гэтым роўненька бегчы. Бабуля б ўжо і спынілася б, а малое не скараецца - яна верыць у моц сваіх ножак і у тое, што можа спыніць цягнік.

Электрычка, канешне, чакае. У адно акно я бачу, як бабуля і ўнучка дасягаюць рэек, а ў другое – як заскокваюць у вагон.

Трэба верыць у сябе і ў машыніста кожную хвіліну, цвёрда і непахісна, і тады ты, маленькі ўпарты спакойны чалавек, пераможаш.